یا لَیتَنی کُنتُ تراباً | وبلاگ یک دانشجوی انقلابیـــ

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

دانلود من و کتاب

" من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم ، قلبا غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که درکشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلا ده برابراین میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد. اگر به دلیل پرچمداری تفکر اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید، این معنا صدق می کند; چون اسلام به کتاب خواندن و نوشتن، خیلی اهمیت می دهد."

این متن ابتدای کتاب پرارزشی است که می خواهم در همین ابتدای کار وبلاگ به عزیزانم معرفی کنم . " من و کتاب" مجموعه ایست از گفتارها و گاهاً نوشتارهای امام خامنه ای ( مد ظله العالی ) در باب کتاب. در جاهایی به تبیین اوضاع کتاب کشور و آنچه باید باشد و نیست می پردازد و دغدغه های آقا را درباره کتاب به ما نشان می دهید .

اگر علاقه مند به کتاب و مطالعه هم نیستید این کتاب را بخوانید ، شاید با خواندن این کتاب علاقه مند به مطالعه شدید .

دریافت
عنوان: کتاب " من و کتاب" | مقا معظم رهبری
حجم: 1.81 مگابایت

۳۰ بهمن ۹۳ ، ۰۰:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشجوی انقلابیـــ

فریاد بر سر فقر !:: معرفی کتاب منهای فقر | اثر علامه محمد رضا حکیمی

منهای فقر استاد علامه حکیمی

خلاصه کتاب فریاد یک جمله است: جامعه و حکومت در تراز اسلامی، بدون فقر است. «بنابر آیات قرآنی و احادیث روشن و صریح و معتبر، هر حاکمیتی جامعه را و خانوارها را به منهای فقر نرسانده باشد، اسلامی نیست. و اگر ارزش ایی پدید آورده باشند، در عین اینکه آن ارزش ها (اگر ارزش باشند) اهمیت خود را دارند، اما هرگز ارزش اصلی و درجه اول نیستند.» (صص 41 و 42) فقر مفهومی است که دامنه معنایی آن مبسوط­تر از حوزه اقتصادی شده و در عرصه های دیگر مانند فرهنگی و اجتماعی ورود پیدا کرده است، اما معنای اراده شده از فقر در این نوشتار و کتاب منهای فقر، منحصر در فقر اقتصادی است. «پدیده ای که به جز برهه هایی از دوران باشکوه صدر اسلام[1] و تمدن اسلامی که بنا به نقل، فقیری وجود نداشت تا از بیت المال زکات دریافت کند، بشر هموراه در مبارزه با این پدیده شوم مشکل داشته و حتی صنعتی شدن و رشد اقتصادی بلند مدت نیز نتوانسته آن طور که دلخواه باشد، ریشه فقر را از بن برکند.[2] »

شاخص جامعه اسلامی در لسان نقل، جامعه­ای است منهای فقر. شاخصی که تقلیل آن با شاخص هایی نظر ضریب جینی، شاخص رفاه اجتماعی و ... متناسب با یک جامعه اسلامی نیست. این سطور انکارکننده یا اثبات کننده کارآمدی این شاخص ها نیست؛ بحث سر این است که شاخص و تراز اسلامی، خروج کامل از فقر است که روشن است این شاخص ها توانمندی انعکاس این سطح را ندارند.

مَرَّ شَیْخٌ مَکْفُوفٌ کَبِیرٌ یَسْأَلُ، فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام : مَا هَذَا؟ قَالُوا: یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ نَصْرَانِیٌّ. فَقَالَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ: اسْتَعْمَلْتُمُوهُ حَتَّى إِذَا کَبِرَ وَ عَجَزَ مَنَعْتُمُوهُ أَنْفِقُوا عَلَیْهِ‏ مِنْ‏ بَیْتِ‏ الْمَالِ. (حرعاملی، 1402، ج‏15، ص66، ح19) در روایت تکان دهنده فوق، آمده است که روزی حضرت امیرالمومنین از جایی می گذشتند که می بینند پیرمرد از کار افتاده و نابینایی مشغول گدایی کردن است. حضرت با مشاهده این صحنه می فرمایند این چه وضعی است؟ اطرافیان پاسخ می دهند که ای امیرالمومنین این مرد نصرانی است. حضرت در پاسخ می فرمایند در روزگار جوانی و سلامت، او را به کار گرفتید و اکنون که پیر و کور شده او را از حق خویش محروم ساخته به حال خود رها کرده‌اید؟ سپس دستور می دهند که از بیت المال به او بدهند. «پرسش امیر المؤمنین «ع» درباره آن مرد با لفظ «ما چیست»؟ که براى سؤال از اشیاء است نه اشخاص، دلیلى آشکار است براى ناپسند شمردن این پدیده (حضور محتاج در مردم و سرگردان در کوچه و خیابان)، براى جامعه‏اى که پرچم قرآن بر آن در حال اهتزاز است.»[3]

ادامه مطلب...
۱۸ بهمن ۹۳ ، ۱۳:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشجوی انقلابیـــ

دانلود کتاب جهاد فرهنگی | مجموعه بیانات امام خامنه ای پیرامون جهاد فرهنگی

این کتاب در چند فصل به بیان سخنان معظم له می پردازد که شامل سرفصل های زیر می باشد:

  • تعریف فرهنگ
  • تهاجم فرهنگی
  • جهاد فرهنگی
  • فرایند جهاد
  • فرصت های جهاد فرهنگی
  • اصول جهاد فرهنگی
  • مدیریت فرهنگی
  • ویژگی های مجاهد فرهنگی
جهاد فرهنگی
دریافت کتاب
عنوان: کتاب جهاد فرهنگی
حجم: 17.3 مگابایت

ادامه مطلب...
۱۵ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۵۸ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشجوی انقلابیـــ

کارگاه های آموزشی فیلم سازی و فضای مجازی‏

ادامه مطلب...
۱۳ بهمن ۹۳ ، ۱۴:۲۳ ۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
دانشجوی انقلابیـــ

معرفی 13 کتاب و نشریه با موضوع «تشکل‌های فرهنگی و فعالیت‌های جمعی» + دانلود

 

کار باید تشکیلاتی باشد

«کار باید تشکیلاتی باشد»

گردآورنده:محمود زارعی  /سخنران:  سید علی خامنه ای  /ناشر:  موسسه شهید احمد کاظمی

این کتاب مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون کار تشکیلاتی را در خود جای داده است.کتابی که اگرچه حجم زیادی ندارد اما یکبار دوره کردن آن کمک می کند تا خیلی از آفات کار تشکیلاتی را بشناسیم و با عوامل موفقیت تشکیلات آشنا شویم.
کتاب با این بخش شروع می شود: «هیچ کاری بدون تشکیلات پیش نمی رود». عبارتی که جمله کامل آن پشت کتاب آمده است: «هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی رود، انقلاب اسلامی ایران هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد».
«آثار و برکات کار تشکیلاتی»، «شاخص ها و بایدهای تشکیلات موفق انقلابی»، «آفت شناسی کار تشکیلاتی»، «مدیر باید جوهری از رهبری داشته باشد»، «وظایف اعضای تشکیلات»، «نمونه های موفق» و «جبهه فرهنگی انقلاب سازماندهی می خواهد» عناوین فصل های این کتاب 140 صفحه ای است. بغیر از این عناوین اصلی، در فهرست کتاب زیرعنوان هایی هم می بینیم که هم نشان دهنده پرداختن کتاب به اهم مسائل مبتلا به یک تشکیلات است، و هم مراجعه به بخشهای مورد نظر کتاب را در مواقع مورد نیاز آسان می کند. و طبیعتا چنین دسته بندی دقیقی کتاب را به یک کتاب کاربردی تبدیل کرده است.

جامعیت نسبی کتاب که از سخنان قدیمی رهبر انقلاب گرفته تا آخرین فرمایشات ایشان در سال 92 را در بر می گیرد یکی دیگر از امتیازات کتاب است. نکته دیگر اینکه مطالبی که ذیل یک سرفصل یا موضوع قرار گرفته اند الزاماً همه در یک سخنرانی گفته نشده اند. مثلا وقتی به بخش «نظارت بر زیرمجموعه و بازرسی مستمر از آن» می رسیم بخشهایی از چندین سخنرانی رهبری که مرتبط با موضوع است را در کنار هم می بینیم.


کتاب برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها - سعید قاسمی

«برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها »

مولف: سعید قاسمی / ناشر کتاب:  به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)


تشکلهای فرهنگی، مردمی با توجه به اهمیتی که در ارائه محصولات و فعالیتهای فرهنگی به عموم و خصوصأ جوانان دارند باید برنامه ای دقیق داشته باشند و کتاب "برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی در تشکل ها" تا حدود زیادی راهکارهای تنظیم این برنامه ریزی را ارائه کرده است.
فصل اول این کتاب با عنوان "آشنایی با تشکل های فرهنگی" از بخشهایی چون تعریف تشکلهای فرهنگی، کارکردهای یک تشکل فرهنگی، تفاوت تشکل ها و سازمان ها، اصول مدیریت تشکلهای فرهنگی تشکیل شده است.
فصل دوم کتاب به "آشنایی با فعالیتهای فرهنگی" اختصاص دارد و فصل سوم درباره "برنامه ریزی در تشکل های فرهنگی" بحث هایی را ارائه کرده است.
"طرح نویسی" آخرین فصل کتاب است و در این بخش ضرورت طرح نویسی، چارچوب یک طرح فرهنگی، عنوان طرح، مقدمه و ضرورت، اهداف طرح، شرح برنامه، مخاطبین برنامه، مستندات و مختصات برنامه، دستاوردهای فرهنگی و برنامه ای و تشکلی و چند موضوع دیگر بررسی شده است.


کتاب مدیریت فعالیت های فرهنگی - سید مهدی حسینی

«مدیریت فعالیت های فرهنگی»

 مولف: سید مهدی حسینیناشر : هاجر

کتاب حاضر  به زعم نویسنده  تدوین بخش عملی و کاربردی موضوع مدیریت فرهنگی است. مؤلف معتقد است که فعالیتهای فرهنگی با مباحث نظری مدیریت فرهنگی ارتباط مستقیم دارد. پس سرفصل کتاب را به مباحث عملی و کاربردی برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی اختصاص داده است.

این کتاب مشتمل بر سه فصل میباشد:

فصل اول: آشنایی با کارکردهای مدیریت

در این فصل بصورت کاربردی به کارکردهای مدیریت پرداخته شده است.مخاطب با ابعاد کارکردهای مدیریت که در جهت رسیدن به هدف دنبال می شود، آشنا می گردد.چهار رکن مهم برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت را موشکافی می کند، به گونه ای که ذهن را با طرح بحث های نظری به بحث های کاربردی می کشاند.

فصل دوم:اصول حاکم بر برنامه ریزی و چارچوب طرحهای فرهنگی

در این فصل به بررسی اصول حاکم بر برنامه ها و فعالیت های فرهنگی، اصول برنامه ریزی و اجرای فعالیت های فرهنگی و شیوه ی تدوین طر حهای فرهنگی پرداخته شده است. بیان اصول و قواعدی که در فرآیند فعالیت فرهنگی باید آنها را مراعات کرد و به هیچ وجه امکان نادیده انگاشتن و تخطی از آنها وجود ندارد

فصل سوم:آشنایی با روش اجرای چند فعالیت فرهنگی

در این فصل تعدادی از فعالیت های فرهنگی که در حوزه ی فعالیت مساجد، محله ها، مدارس و دانشگاه ها قابل اجرا هستند و از طیف های خرد، متوسط و کلان به شمار می آیند، مطرح شده است و در خصوص هر فعالیت به بیان تعریف، کارکرد، شیوه ی اجرا، ارزیابی و آسیب ها پرداخته شده است.از ویژگی های این فصل این است که فعالیت فرهنگی دیگری را نیز  می توان با استفاده از الگوها و مدل های طرح شده، طراحی و اجرا نمود.


ادامه مطلب...
۱۰ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۱۵ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشجوی انقلابیـــ

جزوه جایگاه تشکل های فرهنگی جوانان در جنگ نرم | حمیدرضا مقدم فر

مرحوم صدرالمتألهین ملاصدرا می گوید انسان ها چهار گروهند:
((بعضی پروانه ای هستند، بعضی پرنده ای اند، بعضی اسبی اند و بعضی عاقلند. پروانه به شمع نزدیک می شود و کمی می سوزد ولی دوباره فراموش می کند و آنقدر این اتفاق تکرار می شود که کاملا می سوزد ، بعضی از انسانها این چنین هستند و همه چیز را زود فراموش میکنند و آنها غافلند و حتی توانایی اداره خود را هم ندارند. بعضی انسانها پرنده ای اند و حتما باید مثل کبوترسنگ بخورند و لطمه ببینند تا متوجه شوند. بعضی انسانها اسبی اند و دشمن را از دور حس می کنند و قبل از اینکه دشمن به آنها برسد فرار می کنند و نمی گذارند که آسیب ببینند. بعضی انسانها عاقلند که خود به دو دسته تقسیم می شوند انسان متدانیه و انسان متعالیه.
انسان متعالیه که انسان عاقل الهی و آخرت گرا ست بر اساس عقل عمل می کند و عقل درانسان به این گونه است که خطر را پیشبینی میکند برآورد می کند و تخمین میزند و برای آن برنامه ریزی می کند که اصلا خطر به سمتش نیاید. و انسان متعالیه هم خطرات و تهدید ها و تحریم های دنیایی و هم و تهدید ها و خطرات آخرت را از خودش دور میکند .در حالی انسان متدانیه فقط تهدید های دنیایی را از خودش دور میکند.))
حال ما گاهی پروانه ای می شویم و آسیب ها را فراموش می کنیم گاهی مثل پرنده هستیم و حتما باید آسیب را ببینیم و گاهی مثل اسب خطر را که از دور میبینیم فرار می کنیم. حال که ما به انسان عاقل متعالیه رسیدیم باید برنامه ریزی کنیم که دیگر دچار آسیب ها و تهدید ها نباشیم.

حمیدرضا مقدم فر
(مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس)
۰۴ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشجوی انقلابیـــ

خبرش آمد: ملک عبدالله مُرد / سلمان، شاه سعودی شد + عکس

تلویزیون عربستان در ساعت های اولیه امروز جمعه، پس از پخش آیاتی از قران خبر مرگ ملک عبدالله را اعلام کرد.
دقایقی پیش نیز شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی مبسوط از وضعیت کنونی عربستان سعودی مرگ این پیرمرد وهابی را تایید کرد. 
به گزارش سی.ان.ان جسد وی روز جمعه خاک خواهد شد.

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد

ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد


ملک عبدالله، شاه سعودی مُرد / سلمان، شاه سعودی شد + عکس
ادامه مطلب...
۰۳ بهمن ۹۳ ، ۰۷:۱۹ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشجوی انقلابیـــ

علم دینی؛ امکان یا امتناع؟

جزوه ای بسیار جالب و جامع در بررسی طرفداران و مخالفان علم دینی.
مطالعه این اثر خالی از لطف نیست.
ضمنا این اثر کاری ایست از "پایگاه تحلیلی تبئیتی برهان".


مسئله‌ی نوشتار حاضر این است که چه تحولات فکری‌ای منجر به پیدایش و طرح  مسئله  علم دینی در جامعه‌ی ما گردید و بر اساس مبانی معرفتی دیدگاه‌هایی که در قبال علم دینی موضع گرفته‌اند، چه دسته‌بندی کلانی از جریانات موافق و مخالف می‌توان ارائه داد و نهایتاً چه تصویر معقولی از علم دینی قابل ارائه است و راه وصول به چنین علمی چگونه خواهد بود. طبیعی است که برای پاسخ، ابتدا باید نگاه مختصری به علم جدید و جایگاه آن در غرب افکند، سپس ورود این علم به کشورهای اسلامی و تحولاتی را که در این راستا پدید آورد مورد ملاحظه قرار داد تا چرایی پیدایش مفهوم علم دینی، به نحو عام در جوامع اسلامی و به نحو خاص در ایران آشکار شود و آن گاه با دسته‌بندی منطقه‌ای از دیدگاه‌های موجود، جایگاه و مواضع کلی هر دیدگاه معلوم گردد تا هر کس بتواند به بررسی معقولی از دیدگاه‌ها نائل آید و موضعی شایسته اتخاذ نماید.

دریافت
عنوان: علم دینی: امکان یا امتناع؟

۰۱ بهمن ۹۳ ، ۱۷:۳۳ ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
دانشجوی انقلابیـــ