کار باید تشکیلاتی باشد

«کار باید تشکیلاتی باشد»

گردآورنده:محمود زارعی  /سخنران:  سید علی خامنه ای  /ناشر:  موسسه شهید احمد کاظمی

این کتاب مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون کار تشکیلاتی را در خود جای داده است.کتابی که اگرچه حجم زیادی ندارد اما یکبار دوره کردن آن کمک می کند تا خیلی از آفات کار تشکیلاتی را بشناسیم و با عوامل موفقیت تشکیلات آشنا شویم.
کتاب با این بخش شروع می شود: «هیچ کاری بدون تشکیلات پیش نمی رود». عبارتی که جمله کامل آن پشت کتاب آمده است: «هیچ کاری در دنیا بدون تشکیلات پیش نمی رود، انقلاب اسلامی ایران هم بدون تشکیلات پیش نرفت و پیروز نشد».
«آثار و برکات کار تشکیلاتی»، «شاخص ها و بایدهای تشکیلات موفق انقلابی»، «آفت شناسی کار تشکیلاتی»، «مدیر باید جوهری از رهبری داشته باشد»، «وظایف اعضای تشکیلات»، «نمونه های موفق» و «جبهه فرهنگی انقلاب سازماندهی می خواهد» عناوین فصل های این کتاب 140 صفحه ای است. بغیر از این عناوین اصلی، در فهرست کتاب زیرعنوان هایی هم می بینیم که هم نشان دهنده پرداختن کتاب به اهم مسائل مبتلا به یک تشکیلات است، و هم مراجعه به بخشهای مورد نظر کتاب را در مواقع مورد نیاز آسان می کند. و طبیعتا چنین دسته بندی دقیقی کتاب را به یک کتاب کاربردی تبدیل کرده است.

جامعیت نسبی کتاب که از سخنان قدیمی رهبر انقلاب گرفته تا آخرین فرمایشات ایشان در سال 92 را در بر می گیرد یکی دیگر از امتیازات کتاب است. نکته دیگر اینکه مطالبی که ذیل یک سرفصل یا موضوع قرار گرفته اند الزاماً همه در یک سخنرانی گفته نشده اند. مثلا وقتی به بخش «نظارت بر زیرمجموعه و بازرسی مستمر از آن» می رسیم بخشهایی از چندین سخنرانی رهبری که مرتبط با موضوع است را در کنار هم می بینیم.


کتاب برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها - سعید قاسمی

«برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها »

مولف: سعید قاسمی / ناشر کتاب:  به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)


تشکلهای فرهنگی، مردمی با توجه به اهمیتی که در ارائه محصولات و فعالیتهای فرهنگی به عموم و خصوصأ جوانان دارند باید برنامه ای دقیق داشته باشند و کتاب "برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی در تشکل ها" تا حدود زیادی راهکارهای تنظیم این برنامه ریزی را ارائه کرده است.
فصل اول این کتاب با عنوان "آشنایی با تشکل های فرهنگی" از بخشهایی چون تعریف تشکلهای فرهنگی، کارکردهای یک تشکل فرهنگی، تفاوت تشکل ها و سازمان ها، اصول مدیریت تشکلهای فرهنگی تشکیل شده است.
فصل دوم کتاب به "آشنایی با فعالیتهای فرهنگی" اختصاص دارد و فصل سوم درباره "برنامه ریزی در تشکل های فرهنگی" بحث هایی را ارائه کرده است.
"طرح نویسی" آخرین فصل کتاب است و در این بخش ضرورت طرح نویسی، چارچوب یک طرح فرهنگی، عنوان طرح، مقدمه و ضرورت، اهداف طرح، شرح برنامه، مخاطبین برنامه، مستندات و مختصات برنامه، دستاوردهای فرهنگی و برنامه ای و تشکلی و چند موضوع دیگر بررسی شده است.


کتاب مدیریت فعالیت های فرهنگی - سید مهدی حسینی

«مدیریت فعالیت های فرهنگی»

 مولف: سید مهدی حسینیناشر : هاجر

کتاب حاضر  به زعم نویسنده  تدوین بخش عملی و کاربردی موضوع مدیریت فرهنگی است. مؤلف معتقد است که فعالیتهای فرهنگی با مباحث نظری مدیریت فرهنگی ارتباط مستقیم دارد. پس سرفصل کتاب را به مباحث عملی و کاربردی برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی اختصاص داده است.

این کتاب مشتمل بر سه فصل میباشد:

فصل اول: آشنایی با کارکردهای مدیریت

در این فصل بصورت کاربردی به کارکردهای مدیریت پرداخته شده است.مخاطب با ابعاد کارکردهای مدیریت که در جهت رسیدن به هدف دنبال می شود، آشنا می گردد.چهار رکن مهم برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت را موشکافی می کند، به گونه ای که ذهن را با طرح بحث های نظری به بحث های کاربردی می کشاند.

فصل دوم:اصول حاکم بر برنامه ریزی و چارچوب طرحهای فرهنگی

در این فصل به بررسی اصول حاکم بر برنامه ها و فعالیت های فرهنگی، اصول برنامه ریزی و اجرای فعالیت های فرهنگی و شیوه ی تدوین طر حهای فرهنگی پرداخته شده است. بیان اصول و قواعدی که در فرآیند فعالیت فرهنگی باید آنها را مراعات کرد و به هیچ وجه امکان نادیده انگاشتن و تخطی از آنها وجود ندارد

فصل سوم:آشنایی با روش اجرای چند فعالیت فرهنگی

در این فصل تعدادی از فعالیت های فرهنگی که در حوزه ی فعالیت مساجد، محله ها، مدارس و دانشگاه ها قابل اجرا هستند و از طیف های خرد، متوسط و کلان به شمار می آیند، مطرح شده است و در خصوص هر فعالیت به بیان تعریف، کارکرد، شیوه ی اجرا، ارزیابی و آسیب ها پرداخته شده است.از ویژگی های این فصل این است که فعالیت فرهنگی دیگری را نیز  می توان با استفاده از الگوها و مدل های طرح شده، طراحی و اجرا نمود.


مجموعه کتب مدیریت فرهنگی و تشکلی

مجموعه  20جلدی« فعالان فرهنگی»

مولف: مجموعه مولفان / ناشر: موسسه جوانان آستان قدس رضوی

مجموعه 20 جلدی « فعالان فرهنگی» به همت موسسه جوانان آستان قدس رضوی و در قطع پالتویی ویژه تشکل ها و فعالان فرهنگی کشور تهیه شده است.

کتاب های«روان شناسی تبلیغ»، «اثر توسل در زندگی»، «خودسازی و جامعه سازی»، «اثر تقوا در کار فرهنگی»، «فصل آرامش»، «سواد رسانه ای»، «در رکاب نور»، «مهندسی ارتباط با جوانان»، «مهارت تصمیم گیری» و «هنر ارتباط موثر» «کادرسازی برای انقلاب با محوریت اندیشه های امام و رهبری»، «نقش تشکل های فرهنگی در پیشبرد اهداف انقلاب»، «آسیب شناسی جریان های فرهنگی با نگاهی به تاریخ انقلاب»، «اخلاق تشکیلاتی»، «روش های هم افزایی تشکل ها»، «شبکه سازی اجتماعی»، « «اصول کار تیمی» و... بخشی از کتاب های این مجموعه غنی و کمیاب است.

در نگارش و تهیه این کتاب ها 14 نفر از اساتید و فعالان فرهنگی کشور همچون دکتر کوشکی، دکتر سهیلی، حجت‌الاسلام عالم‌زاده نوری، حجت‌الاسلام حسینی‌هرندی، استاد قاسمی و... نظارت داشته اند که منبع مطالعاتی بی نظیری را  برای علاقه مندان به انجام کار های تیمی و تشکیلاتی بوجود آورده است


قالب تشکل، تشکل غالب

« قالب تشکل، تشکل غالب (درسنامه تشکل اسلامی)»

تحقیق و تنظیممرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان / ناشر:  امام عصر (عج)

بصیرت و جهاد در گوشه نشینی و بریدگی از مردم و جامعه میسر نیست،بلکه مواجهه با سرد و گرم اجتماع و حضور مسئولانه میسر است، زیرا آن کس که در معرض خطرات و بحران ها و گلاویز با مشکلات و سختی است، نیاز به بصیرت را احساس و تجهیز به روحیه و عمل جهادی را ضروری می شمارد.بهترین نوع حضوری که این ظرفیت را دارد، حضور آگاهانه و فعالانه در جمع و نقش آفرینی تشکیلاتی است. تشکل و تشکیلات، نوعی رفتار جمعی است که آدمی را از تارهای خودساخته ی منیّت و فردیت خارج می سازد.
«قالب تشکل و تشکل غالب» اثری از مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان است که در هشت درس ارائه شده است. در درس اول این کتاب می‌توان با واژگان و اصطلاحات مرتبط با تشکل آشنا شد. رفتار تشکیلاتی در سیره‌ی معصومین عنوان دومین درس از این کتاب می باشد که خواننده را با مولفه هایی از رفتار تشکیلاتی در سیره ائمه آشنا می‌کند. درس سوم این کتاب به بررسی ضرورت ایجاد تشکل می‌پردازد. در درس چهارم نیز می‌توان زمینه ها و عوامل موثر در شکل گیری تشکل اسلامی را مطالعه کرد. جایگاه مدیریت و رهبری در تشکل اسلامی عنوان درس پنج این کتاب است. در درس ششم می توان در یافت که اصول و ارزشهای حاکم بر تشکل اسلامی چیست؟ درس هشتم موانع شکل گیری تشکل اسلامی را بررسی می کند و آسیب شناسی تشکل اسلامی درس هشتم و آخرین بحث این کتاب است.

مدیریت فرهنگی حاجی ده آبادی

«مدیریت فرهنگی»

مولف: محمد علی حاجی ده آبادی / ناشر: هاجر

همگام بودن فرهنگ و لزوم مشارکت موثر مخاطبان لزوم مدیریت قوی برای سامان‌مند و بهینه کردن این مشارکت در وجود مدیریت فرهنگی مشاهده می‌شودمحافظت قوی و موثر از مرزهای فرهنگی و پاسداری از باورها و ارزش‌ها و سنن اسلامی و ملی در برابر تهاجم قوی فرهنگی بیگانگان و تضمین شکوفایی صحیح استعدادها و پیشگیری از انحرافات فرهنگی یک ضرورت است که در این کتاب به این امر پرداخته شده است.





تشکل دهه پیشرفت شهبازی

«تشکل دهه پیشرفت»

مولف: محمدصادق شهبازی / ناشر: دفتر نشر معارف

 

«تشکل دهه پیشرفت» با بررسی ضرورت های دهه عدالت و پیشرفت، به ضرورت تداوم آرمان گرایی و تعمیق حرکت های دانشجویی به عنوان پیشران جامعه تأکید کرده و به تبیین ابعاد نظری و عملی چگونگی حضور فکری و فیزیکی آن ها در مسائل عینی کشور می پردازد. کتاب علاوه بر گشودن عرصه های جدید آرمان گرایی برای دانشجویان، فعالیت دانشجویی را به مسائل عینی زندگی مردم و پیشرفت کشور گره می زند.
​کتاب در بخش اول به الزامات دهه پیشرفت و عدالت و جنبش دانشجویی ویژه آن می پردازد و در بخش دوم به بررسی وضع موجود و مشکلات و آسیب های کارهای دانشجویی به ویژه در حوزه علمی و تخصصی همت می گمارد.
فصل سوم تحت عنوان «چه باید کرد؟»​ بر بایدها و نبایدهای عملی نقش آفرینی جنبش دانشجویی در مسائل کشور، تمرکز کرده و به تببین جایگاه گفتمان سازانه و مطالبه گرانه جنبش دانشجویی پرداخته است.
فصل چهارم گام های عملیاتی را از مسئله یابی و اولویت گذاری، تا نحوه نقش آفرینی و استفاده از ابزارهای خاص محیط دانشجویی و در نهایت ملاحظات عملی و شبهه های مربوط به این مسئله را تبیین کرده است.
فصل پنجم نیز به عنوان یکی از وجوه ممیزه کتاب به بررسی تجربیات موفق در فرآیند یا نتیجه در نقش آفرینی جنبش دانشجویی در مسائل کشور در طول دهه پیش پرداخته است، که در حوزه های مختلف سیاست خارجی، حقوقی، اقتصادی، کشاورزی، نظام سلامت، صنعتی و... با ذکر مثال های عینی الگوی عملی را برای علاقه مندان روشن ساخته است.

قرارگاه های فرهنگی

« قرارگاه های فرهنگی»

گردآورندهمرکز صهبا / ناشرموسسه ایمان جهادی

 در مقدمه این کتاب آمده است :در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ مجموعه ای از فعّالان پشتیبانی و حمایت از تشکّل های فرهنگی، توفیق شرف یابی به محضر مقام معظم رهبری می یابند. حرف های مهمی ردّ و بدل می شود، گزارش های متعددی داده و رهنمودها و توصیه های مهمی شنیده می شود. شاید بعضی از جملات بیان شده در این دیدار، مختص توجه همان مجموعه باشد، اما عموم صحبت ها ناظر به کلیّت یک تشکّل فرهنگی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

لذا لازم بود برای تنظیم نقشۀ کلی قرارگاه های فرهنگی ضمن حفظ ترتیب نکاتِ آن جلسه، از مطالب و نکات گفته شدۀ معظم له خصوصاً در جلسات بخش های مختلف حزب جمهوری اسلامی در سال های اول انقلاب بهره جست تا بیش از این گذر زمان و کم التفاتی مطّلعان، میان ما و آن معارف فاصله نیندازد.

هدف کتاب «قرارگاه های فرهنگی» انتقال دستورالعمل است، آن هم از فرماندة عالی یا عالی ترین فرمانده. برخی از موضوعات این کتاب عبارتند از: لزوم توجه به مجموعه‌های فرهنگی مردمی، توجه امام به مردم و آوردن نیروی آنها به صحنه انقلاب، توجه به آفت‌هایی که می‌تواند گریبان گیر مجموعه‌های فرهنگی شود، معرفی شخصیت‌هایی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر  و به عنوان الگوهایی برای فعالیت های فرهنگی .


رسالت ناتمام - شهرام نجاتی

«رسالت ناتمام»

نویسنده: حجت الاسلام محمدمهدی نجاتی   / ناشر: کتابدار توس

این کتاب حاصل یک تجربه فعالیت فرهنگی نویسنده در مساجد کشور می باشد ، که هدف آن آسیب شناسی حرکت های فرهنگی مساجد ، ارائه شیوه ها و راه کارهای انجام فعالیت های تربیتی در مسجد است که به صورت کلی از آن با عنوان کار فرهنگی در مسجد یاد می شود.

کتاب در 5 فصل به رشته تحریر در آمده و با دغدغه های فرهنگی و فرهنگ مسجدی شروع و با تشریح دلایل کار فرهنگی ، دانسته هایی را برای مربیان مسجدی و روشهای تربیتی در مسجد به مخاطب منتقل می نماید و در نهایت به آسیب شناسی حرکت های فرهنگی مساجد می پردازد .

در ادامه قسمتی از متن کتاب را می خوانیم : با این حساب کار فرهنگی در مسجد وقتی مفید ، موثر و دارای ارزش به شمار می آید که جهت گیری زندگی افراد را تغییر دهد . وقتی جهت گیری زندگی افراد تغییر کند و عقربه مغناطیس خواسته ها ، تمایلات ، آرزوها و باورهای آنان از گرایش به مادیات به سمت معنویات سوق داده شود زمینه های معماری یک جامعه انسانی بدست انسان رسالتمند فراهم می آید .



اتحادیه انجمن اسلامی اروپا شهید بهشتی

«اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا»

نویسنده: بنیاد نشر اندیشه های شهید بهشتی   / سخنران: شهید دکتر بهشتی   / نشر:بقعه

یکی از زمینه‌های فعالیت اجتماعی شهید آیت‌الله دکتر بهشتی همکاری مستقیم یا غیرمستقیم با کارهای دسته‌جمعی و تشکیلاتی بود که در جهت ایجاد یک جامعه نمونه اسلامی صورت می گرفت. یکی از این تلاش‌ها همکاری با انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در اروپا در جهت گسترش انجمن‌ها، ارتقای کمی و کیفی آن‌ها و شکل‌گیری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا (گروه فارسی‌زبانان) بود.

نقش مهم دکتر بهشتی به‌عنوان مدیر مرکز اسلامی هامبورگ طی سال‌های ۴۹-۱۳۴۴ و پس از بازگشت به ایران تا لحظه شهادت در برقراری پیوند اندیشه اسلامی با مبارزات دانشجویی خارج از کشور و پیشرفت و توسعه این تشکل دانشجویی فعال و موثر انکارناپذیر است. مجموعه حاضر در پنج بخش گوناگون به معرفی ابعاد حضور و تأثیر شهید دکتر بهشتی در این اتحادیه و نقل سخنرانی‌ها  و توصیه های تشکیلاتی ایشان پرداخته است.



الفبای کار فرهنگی شهران نجاتی

«الفبای کار فرهنگی»

نویسنده: حجت الاسلام محمدمهدی نجاتی   / ناشر: کتابدار توس

در پیشگفتار این کتاب می خوانیم: دانش کار فرهنگی را نمی‌‌توان از متون بیگانه به شکل ترجمه، اقتباس و تقلید بیرون کشید. تفاوت معنادار نگاه شیعه به مقوله تربیت و به خصوص تربیت انسان کامل و شاخصه‌های اصلی انسان مؤمن مجاهد فعال در این مکتب ایجاب می‌کند که برای این کارمدل و الگوی مناسبی تدوین و طراحی گردد، مدلی که به عنوان یک محصول فرهنگی ناب شیعی، قابلیت ارایه و صدور به سایر بلاد اسلامی را داشته باشد و علاوه بر آن تشکّل‌های موجود در کشور را نیز در زمینه شناخت مفاهیم، راهکارها و موانع اساسی انجام کار فرهنگی بی‌نیاز گرداند 

عناوین این کتاب عبارتند از:

تعریف تشکّل فرهنگی/ضروری ترین نیازهای‌آموزشی‌تشکّلهای فرهنگی/فرهنگ چیست؟/عناصر مهم فرهنگ کدامند؟/ مهندسی فرهنگی یعنی چه؟/ راهکار پیشنهادی مهندسی فرهنگی در تشکّلها/نمونه یک برنامه‌ریزی فرهنگی تشکّلی/ اصول نظام طرح نویسی در تشکّل‌ها/ برخی وظایف و ویژگی‌های یک مدیر فرهنگی/اصول و مبانی تصمیم‌گیری در گروه/ معنای‌رسالت ‌تشکیلاتی ‌در تشکّل‌های فرهنگی چیست؟/ویژگی‌های قابل سنجش یک تشکّل مطلوب/ رابطه کار فرهنگی با فرهنگ/ پیش‌نیاز اساسی تعریف کار فرهنگی/ تعریف کار فرهنگی/شاخصه‌های اصلی کار فرهنگی/ اهداف کار فرهنگی/چرا کار فرهنگی؟/ ابزار شناسی در کار فرهنگی/ ابزار صحیح کار فرهنگی کدامند؟/ پیش‌نیازهای روش شناسی در کار فرهنگی/ روش‌های تربیتی اسلام/ عناصر سه گانه کار فرهنگی/ تعریف مربی‌گری/ ویژگی‌های  مربی فرهنگی/ مربی گروه چه کاری را باید انجام دهد؟/اصول و مبانی مربی گری در گروه/ اصول کار تشکیلاتی/اصول تعامل تشکیلاتی مدیران و مربیان تشکّلها‌ی فرهنگی/ آنچه که متربّیان باید بدانند/ برخی وظایف متربّی در مقابل مربی/برخی پیش‌زمینه‌های طرح‌ریزی تربیتی در گروه/ وظایف پنج گانه تیم مربی گری در  تشکّل‌ها/حدود تعلیم و تربیت در تشکّل‌های  فرهنگی


نشریه فتیان

نشریه «فتیان»

سردبیر: محسن حسام مظاهری    /به سفارش: سازمان ملی جوانان

گرچه از انتشار آخرین شماره این نشریه مدت‌هاست که می گذرد، اما محتوای منتشر شده در آن می تواند مورد استفاده فعالان فرهنگی و تشکلی قرار گیرد. این نشریه شامل بخش های زیر بوده است:

«اخبار»: این بخش، اخبار تشکل‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فعال فرهنگی، و اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و محصولات آن‌ها را شامل می‌شود.

«صراط» :مشحون است از حرف‌هایی برای شنیدن و به‌کاربستن. حرف‌هایی از بزرگان و عقلای قوم. که گرچه پیش‌تر گفته‌اند، اما کم‌تر شنفته شده است و به کار بسته شده. 

«قاب»: قابی برای معرفی، تحلیل و البته نقد کسانی که غریبه نیستند، می‌شناسیم‌شان. و هرکدام حرف‌هایی دارند که عمری را بر سر آن‌ها گذاشته‌اند.

«یاد ایام»: تجربه‌ی یک کار تشکیلاتی موفق به روایت آدم‌های محوری و دست‌اندرکارش آمده است.

«پرونده»: پرونده‌ای برای بعضی تشکل‌های موفق که توانسته‌اند فراتر از مرزهای یک تشکل معمولی، افق‌های دورتر و وسیع‌تری را هدف گیرند.

«گعده»: گفت و شنود و گپ آنان حول محوری موضوعات مرتبط است. حول دغدغه‌ها و سئوالات مشترک. حول آن‌چه به کارمان می‌آید و برای ادامه‌ی فعالیت‌مان از نان شب هم واجب‌تر است.

موضوعات و سرفصل‌های گعده، قرار بوده است شامل این موارد شود: «ضرورت نظریه‌پردازی در مورد تشکل‌ها»، «خودسازی یا جامعه‌سازی»، «تشکل‌ها و حکومت دینی»، «شبکه‌ی‌ تشکل‌ها»، «مسجد و تشکل»، «تشکل و خانواده»، «هدف تشکل: تربیت نیرو یا فعالیت؟»، «مسأله‌ی نظر و عمل در تشکل‌ها»، «مخاطب تشکل: مخاطب‌محوری، مخاطب خاص یا عام، مرز ورود تشکل‌ به مسایل مخاطب، و هویت تشکلی»، «رابطه‌ی مرید و مرادی در تشکل‌ها»، «مدیریت تشکل»، «مسأله‌ی جنسیت»، «خلاء تشکل‌های خاص زنان»، «اخلاق تشکیلاتی»، «منابع مالی تشکل‌ها» و «تشکل‌ها و انقلاب اسلامی».

نشریه حلقه وصل

ماهنامه «حلقه وصل»

سردبیر: صادق یزدانی

به جرات می توان گفت در حال حاضر تنها نشریه تخصصی در حوزه فرهنگی - تشکیلاتی ماهنامه«حلقه وصل» می باشد. این نشریه با رویکرد شناسایی، آموزش و ارتباط مؤثر با تشکل‌های فعال در عرصه فرهنگ و در گستره ایران اسلامی،‌ هدف‌گذاری و آغاز به کار کرده است.

این ماهنامه بازتابی است از فعالیت حلقه های فرهنگی در اقصی نقاط کشور که با انعکاس این فعالیت‌ها درآینده‌ای نزدیک می توان به سازماندهی تشکل‌های موجود در راستای اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی پرداخت.

علاقه‌مندان می‌توانند حلقه وصل را از طریق شماره تلفن ۰۲۱۷۷۶۵۵۱۳۴ سفارش داده و آن را با تخفیف ۲۵ درصد دریافت کنند. همچنین می‌توانند از طریق hvasl.ir با این نشریه در ارتباط باشند.تاکنون 19 شماره و یک پیش‌شماره آن منتشر شده است.

دانلود:

فتیان1 – فتیان2 – فتیان3 – فتیان4 – فتیان5 – فتیان6   ( دسترسی به متون این نشریه)

- کتاب «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا»

- کتاب «قالب تشکل، تشکل غالب»